MPBSE English Class 6 Chapter 8 The Elephant Explanation and Solution

VIDYANKER
0

Lesson 8 of MPBSE Class 6 English, The Elephant, is a beautiful poem that highlights the strength, grace, and importance of one of the most majestic animals in the world. Through simple yet powerful lines, the poet introduces students to the unique qualities of the elephant and inspires respect for nature. In this blog, we will provide a detailed explanation of the poem, a simple summary for better understanding, and complete solutions to all the exercises to help students in their studies.

The Elephant

Chapter Explanation 

“Here comes the elephant / Swaying along / With his cargo of children. / All singing a song:”
→ เค•เคตिเคคा เค•ी เคถुเคฐुเค†เคค เคฎें เคนाเคฅी เคงीเคฐे-เคงीเคฐे เคกोเคฒเคคे เคนुเค เคšเคฒเคคा เคนै। เค‰เคธเค•ी เคชीเค  เคชเคฐ เคฌเคš्เคšे เคธเคตाเคฐ เคนैं เคœो เค–ुเคถी เคธे เค—ाเคจा เค—ा เคฐเคนे เคนैं।

“To the tinkle of laughter / He goes on his way / And his cargo of children / Have crowned him with may.”
→ เคฌเคš्เคšे เคนँเคธी-เค–ुเคถी เคธे เค–िเคฒเค–िเคฒाเคคे เคนैं เค”เคฐ เคนाเคฅी เค†เค—े เคฌเคข़เคคा เคนै। เค‰เคจ्เคนोंเคจे เค‰เคธे เคซूเคฒों เคธे เคธเคœाเค•เคฐ เค‰เคธเค•ा เคธเคฎ्เคฎाเคจ เค•िเคฏा เคนै।

“His legs are in leather / And padded his toes; / He can root up an oak / With a whisk of his nose.”
→ เคนाเคฅी เค•े เคชैเคฐ เคšเคฎเคก़े เคœैเคธे เคฎเคœเคฌूเคค เคนैं เค”เคฐ เค‰เคธเค•े เคชंเคœे เค—เคฆ्เคฆेเคฆाเคฐ เคนैं। เคตเคน เค…เคชเคจी เคธूँเคก เคธे เคเค• เคตिเคถाเคฒ เค“เค• เคตृเค•्เคท เคญी เค‰เค–ाเคก़ เคธเค•เคคा เคนै।

“With a wave of his trunk / And a turn of his chin / He can pull down a house / Or pick up a pin.”
→ เคนाเคฅी เคธिเคฐ्เคซ เคถเค•्เคคिเคถाเคฒी เคนी เคจเคนीं เคฌเคฒ्เค•ि เค•ुเคถเคฒ เคญी เคนै। เค…เคชเคจी เคธूँเคก เค”เคฐ เคธिเคฐ เค•ी เคนเคฒ्เค•ी เคธी เคนเคฐเค•เคค เคธे เคตเคน เค˜เคฐ เค—िเคฐा เคธเค•เคคा เคนै เคฏा เคเค• เค›ोเคŸी เคธी เคชिเคจ เคญी เค‰เค ा เคธเค•เคคा เคนै।

“Beneath his grey forehead / A little eye peers: / Of what is he thinking / Between those wide ears?”
→ เค•เคตि เคนाเคฅी เค•े เค›ोเคŸे-เค›ोเคŸे เคฒेเค•िเคจ เคฌुเคฆ्เคงिเคฎाเคจ เค†ँเค–ों เค•ा เคตเคฐ्เคฃเคจ เค•เคฐเคคा เคนै। เค•เคตि เคธोเคšเคคा เคนै เค•ि เค‰เคธเค•े เคฌเคก़े เค•ाเคจों เค•े เคฌीเคš เคตเคน เค•िเคธ เคฌाเคค เค•ो เคธोเคš เคฐเคนा เคนोเค—ा। 

Chapter Summary (เคชाเค  เค•ा เคธाเคฐांเคถ) 

The poem “The Elephant” by Herbert Asquith presents the elephant as a gentle yet powerful creature. Children ride happily on its back, laughing and singing, while the elephant walks gracefully. It is extremely strong, able to uproot trees or bring down houses, yet also delicate enough to pick up a tiny pin. The poet admires its majestic appearance, strong body, and thoughtful eyes, leaving us to wonder about the wisdom hidden in its mind. 
เคนเคฐ्เคฌเคฐ्เคŸ เคเคธ्เค•्เคตिเคฅ เค•ी เค•เคตिเคคा “เคฆ เคเคฒिเคซेंเคŸ” เคนाเคฅी เค•ो เคเค• เคธौเคฎ्เคฏ เค”เคฐ เคถเค•्เคคिเคถाเคฒी เคช्เคฐाเคฃी เค•े เคฐूเคช เคฎें เคฆเคฐ्เคถाเคคी เคนै। เคฌเคš्เคšे เค‰เคธเค•ी เคชीเค  เคชเคฐ เคธเคตाเคฐ เคนोเค•เคฐ เคนँเคธी-เค–ुเคถी เค—ीเคค เค—ाเคคे เคนैं। เคนाเคฅी เค—เคฐिเคฎाเคชूเคฐ्เคฃ เคขंเค— เคธे เคšเคฒเคคा เคนै। เคตเคน เค‡เคคเคจा เคถเค•्เคคिเคถाเคฒी เคนै เค•ि เคชेเคก़ เค‰เค–ाเคก़ เคธเค•เคคा เคนै เคฏा เค˜เคฐ เค—िเคฐा เคธเค•เคคा เคนै, เคซिเคฐ เคญी เค‡เคคเคจा เคจिเคชुเคฃ เคนै เค•ि เคเค• เค›ोเคŸी เคธी เคชिเคจ เคญी เค‰เค ा เคธเค•เคคा เคนै। เค•เคตि เค‰เคธเค•ी เคฌुเคฆ्เคงिเคฎाเคจ เค†ँเค–ों เค”เคฐ เคตिเคถाเคฒ เคถเคฐीเคฐ เค•ी เคช्เคฐเคถंเคธा เค•เคฐเคคा เคนै เค”เคฐ เคธोเคšเคคा เคนै เค•ि เค‰เคธเค•े เคฎเคจ เคฎें เค•्เคฏा เคตिเคšाเคฐ เคšเคฒ เคฐเคนे เคนोंเค—े। 

Solution  

Word power 

1) Complete the word puzzle, using the picture clues: 


2) Match the animals with their young ones:

Answers:
1. → (e)
2. → (f)
3. → (a)
4. → (b)
5. → (c)
6. → (d). 

Comprehension questions

Answer the following questions: 

Q.1. How does the elephant come?
Ans. The elephant comes swaying along gracefully.

Q.2. What is the cargo of the elephant?
Ans. The cargo of the elephant is the group of children riding on its back.

Q.3. What can the elephant do with its trunk?
Ans. The elephant can uproot a huge oak tree, pull down a house, or even pick up a small pin with its trunk.

Q.4. What did the children do to the elephant?
Ans. The children crowned the elephant with flowers and rode happily on its back, singing songs.

Let's talk 

Write your name on a piece of paper and put it on the right side of your
chest. The teacher will collect all the pieces of paper, jumble them up
and distribute them. Now each one of you will go round the class and
find out who your piece of paper has.
Ask your friends. "Do you have my name slip with you?"
Answer your friend’s questions as:
"Yes, I have." / "No, I don't have." 
Answer: Do yourself.

Let's write 

Fill in the blanks with the given words: 
Here comes the elephant swaying along with his cargo of children.
All singing a song. To the tinkle of laughter he goes on his way
and his cargo of children have crowned him with may.

Post a Comment

0Comments

Post a Comment (0)
To Top