Lesson 8 of MPBSE Class 6 English, The Elephant, is a beautiful poem that highlights the strength, grace, and importance of one of the most majestic animals in the world. Through simple yet powerful lines, the poet introduces students to the unique qualities of the elephant and inspires respect for nature. In this blog, we will provide a detailed explanation of the poem, a simple summary for better understanding, and complete solutions to all the exercises to help students in their studies.
Chapter Explanation
“Here comes the elephant / Swaying along / With his cargo of children. / All singing a song:”
→ เคเคตिเคคा เคी เคถुเคฐुเคเคค เคฎें เคนाเคฅी เคงीเคฐे-เคงीเคฐे เคกोเคฒเคคे เคนुเค เคเคฒเคคा เคนै। เคเคธเคी เคชीเค เคชเคฐ เคฌเค्เคे เคธเคตाเคฐ เคนैं เคो เคुเคถी เคธे เคाเคจा เคा เคฐเคนे เคนैं।
“To the tinkle of laughter / He goes on his way / And his cargo of children / Have crowned him with may.”
→ เคฌเค्เคे เคนँเคธी-เคुเคถी เคธे เคिเคฒเคिเคฒाเคคे เคนैं เคเคฐ เคนाเคฅी เคเคे เคฌเคข़เคคा เคนै। เคเคจ्เคนोंเคจे เคเคธे เคซूเคฒों เคธे เคธเคाเคเคฐ เคเคธเคा เคธเคฎ्เคฎाเคจ เคिเคฏा เคนै।
“His legs are in leather / And padded his toes; / He can root up an oak / With a whisk of his nose.”
→ เคนाเคฅी เคे เคชैเคฐ เคเคฎเคก़े เคैเคธे เคฎเคเคฌूเคค เคนैं เคเคฐ เคเคธเคे เคชंเคे เคเคฆ्เคฆेเคฆाเคฐ เคนैं। เคตเคน เค
เคชเคจी เคธूँเคก เคธे เคเค เคตिเคถाเคฒ เคเค เคตृเค्เคท เคญी เคเคाเคก़ เคธเคเคคा เคนै।
“With a wave of his trunk / And a turn of his chin / He can pull down a house / Or pick up a pin.”
→ เคนाเคฅी เคธिเคฐ्เคซ เคถเค्เคคिเคถाเคฒी เคนी เคจเคนीं เคฌเคฒ्เคि เคुเคถเคฒ เคญी เคนै। เค
เคชเคจी เคธूँเคก เคเคฐ เคธिเคฐ เคी เคนเคฒ्เคी เคธी เคนเคฐเคเคค เคธे เคตเคน เคเคฐ เคिเคฐा เคธเคเคคा เคนै เคฏा เคเค เคोเคी เคธी เคชिเคจ เคญी เคเค ा เคธเคเคคा เคนै।
“Beneath his grey forehead / A little eye peers: / Of what is he thinking / Between those wide ears?”
→ เคเคตि เคนाเคฅी เคे เคोเคे-เคोเคे เคฒेเคिเคจ เคฌुเคฆ्เคงिเคฎाเคจ เคँเคों เคा เคตเคฐ्เคฃเคจ เคเคฐเคคा เคนै। เคเคตि เคธोเคเคคा เคนै เคि เคเคธเคे เคฌเคก़े เคाเคจों เคे เคฌीเค เคตเคน เคिเคธ เคฌाเคค เคो เคธोเค เคฐเคนा เคนोเคा।
Chapter Summary (เคชाเค เคा เคธाเคฐांเคถ)
The poem “The Elephant” by Herbert Asquith presents the elephant as a gentle yet powerful creature. Children ride happily on its back, laughing and singing, while the elephant walks gracefully. It is extremely strong, able to uproot trees or bring down houses, yet also delicate enough to pick up a tiny pin. The poet admires its majestic appearance, strong body, and thoughtful eyes, leaving us to wonder about the wisdom hidden in its mind.
เคนเคฐ्เคฌเคฐ्เค เคเคธ्เค्เคตिเคฅ เคी เคเคตिเคคा “เคฆ เคเคฒिเคซेंเค” เคนाเคฅी เคो เคเค เคธौเคฎ्เคฏ เคเคฐ เคถเค्เคคिเคถाเคฒी เคช्เคฐाเคฃी เคे เคฐूเคช เคฎें เคฆเคฐ्เคถाเคคी เคนै। เคฌเค्เคे เคเคธเคी เคชीเค เคชเคฐ เคธเคตाเคฐ เคนोเคเคฐ เคนँเคธी-เคुเคถी เคीเคค เคाเคคे เคนैं। เคนाเคฅी เคเคฐिเคฎाเคชूเคฐ्เคฃ เคขंเค เคธे เคเคฒเคคा เคนै। เคตเคน เคเคคเคจा เคถเค्เคคिเคถाเคฒी เคนै เคि เคชेเคก़ เคเคाเคก़ เคธเคเคคा เคนै เคฏा เคเคฐ เคिเคฐा เคธเคเคคा เคนै, เคซिเคฐ เคญी เคเคคเคจा เคจिเคชुเคฃ เคนै เคि เคเค เคोเคी เคธी เคชिเคจ เคญी เคเค ा เคธเคเคคा เคนै। เคเคตि เคเคธเคी เคฌुเคฆ्เคงिเคฎाเคจ เคँเคों เคเคฐ เคตिเคถाเคฒ เคถเคฐीเคฐ เคी เคช्เคฐเคถंเคธा เคเคฐเคคा เคนै เคเคฐ เคธोเคเคคा เคนै เคि เคเคธเคे เคฎเคจ เคฎें เค्เคฏा เคตिเคाเคฐ เคเคฒ เคฐเคนे เคนोंเคे।
Solution
Word power
1) Complete the word puzzle, using the picture clues:
2) Match the animals with their young ones:
Answers:
1. → (e)
2. → (f)
3. → (a)
4. → (b)
5. → (c)
6. → (d).
Comprehension questions
Answer the following questions:
Q.1. How does the elephant come?
Ans. The elephant comes swaying along gracefully.
Q.2. What is the cargo of the elephant?
Ans. The cargo of the elephant is the group of children riding on its back.
Q.3. What can the elephant do with its trunk?
Ans. The elephant can uproot a huge oak tree, pull down a house, or even pick up a small pin with its trunk.
Q.4. What did the children do to the elephant?
Ans. The children crowned the elephant with flowers and rode happily on its back, singing songs.
Let's talk
Write your name on a piece of paper and put it on the right side of your
chest. The teacher will collect all the pieces of paper, jumble them up
and distribute them. Now each one of you will go round the class and
find out who your piece of paper has.
Ask your friends. "Do you have my name slip with you?"
Answer your friend’s questions as:
"Yes, I have." / "No, I don't have."
Answer: Do yourself.
Let's write
Fill in the blanks with the given words:
Here comes the elephant swaying along with his cargo of children.
All singing a song. To the tinkle of laughter he goes on his way
and his cargo of children have crowned him with may.